Ansökan om skadestånd

Om kommunen har orsakat en skada genom uppsåt eller oaktsamhet kan du har rätt till skadestånd.

Om du har råkat ut för en skada eller fått egendom skadad kan du ha rätt till skadestånd. En förutsättning för att kommunen ska hållas skadeståndsskyldig är att kommunen genom uppsåt eller oaktsamhet orsakat skadan.

Att ett olycksfall har inträffat innebär därför inte automatiskt att kommunen kan bli skadeståndsskyldig och att ersättning till den skadade kommer att utbetalas.

Innan du anmäler till kommunen

I första hand ska du vända dig till ditt försäkringsbolag. Exempel på försäkringar som kan täcka skadan är hem-, olycksfalls- eller fordonsförsäkring. Om kostnaderna som skadan orsakat inte täcks av din försäkring kan du rikta ett skadeståndskrav till kommunen.

Bevisbörda

För att kunna få rätt till skadestånd måste du kunna bevisa

  • att det är kommunen som har orsakat skadan genom uppsåt eller oaktsamhet
  • att skadan eller olyckan har skett på kommunens mark eller på en plats där kommunen har underhållsansvar
  • hur omfattande skadan är
  • hur stor skadan är i kronor
  • på vilket sätt den påstådda oaktsamheten har lett till skada.

Exempel på skador och olyckor

Här framgår några av de vanligaste skadetyperna som allmänheten söker ersättning för.

För att kommunen ska anses vara skadeståndsskyldig vid halkolyckor måste kommunen ha haft kännedom om halkan men låtit bli att vidta relevanta åtgärder, alternativt inte anpassat underhållet efter rådande väderprognos.

På sträckor med varningsskyltar får du som trafikant räkna med att vägen är i sämre skick än normalt. Vid vägarbeten måste du vara extra försiktig. Som trafikant är du alltid skyldig att anpassa körsätt och hastighet efter rådande förhållanden.

För att kommunen ska kunna hållas ansvarig ska kommunen ska ha känt till bristen men inte åtgärdat den eller inte varnat trafikanter inom skälig tid med till exempel vägmärken och andra anordningar. Ofta blir kommunen medveten om bristen först då en skada har skett och anmälts till kommunen.

För att kommunen ska kunna hållas ansvarig ska kommunen ska ha känt till bristen men inte åtgärdat den eller inte varnat trafikanter inom skälig tid med till exempel vägmärken och andra anordningar.

Gropar i vägbanan kan uppstå väldigt snabbt. Ofta blir kommunen medveten om bristen först då en skada har skett och anmälts till kommunen.

Kommunen har inte möjlighet att städa bort föremål på vägarna som kommunen inte har fått kännedom om. Föremål har oftast tappats eller lossnat från något fordon. Kommunen kan inte hållas ansvarig för alla händelser som sker på kommunens mark orsakade av någon annan.

Skadeanmälan

Du anmäler skadan och ansöker om skadestånd i e-tjänsten. Besvara frågorna så utförligt du kan och bifoga kvitton, bilder på skadan, bilder på platsen där skadan skedde och annan information som kan vara av betydelse för ditt skadeståndskrav.

Din ansökan om skadeståndsersättning är en allmän handling och hanteras enligt bestämmelser i tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen.

Vi behöver behandla dina personuppgifter såsom namn, personnummer, adress, kontaktuppgifter, uppgifter om eventuell personskada och hälsotillstånd som beror på inträffad händelse för att kunna handlägga ditt ärende.

Uppgifterna registreras i kommunens ärendehanteringssystem.

Behandlingen av känsliga personuppgifter är nödvändig för handläggningen av ditt ärende och sker med stöd av den rättsliga grunden allmänt intresse 6e Dataskyddsförordningen. Stöd för behandlingen av känsliga personuppgifter återfinns i artikel 9.2 f i Dataskyddsförordningen.

Dina personuppgifter kommer bara att sparas så länge de behövs för ändamålen med behandlingen. Uppgifter som ingår i allmänna handlingar ska dock tas om hand för arkivering och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.

Läs mer om personuppgiftsbehandling

När du anmält – vad händer sen?

  • När vi har fått in din ansökan om skadestånd får den ett ärendenummer och du får en bekräftelse på att vi har tagit emot din ansökan.
  • Kommunen skickar din ansökan till kommunens försäkringsbolag, Stockholmregionens Försäkring AB (SRF), för vidare utredning. Utredningen ska visa om Upplands Väsby kommun kan anses vara skadeståndsskyldig.
  • När ärendet har upprättats hos kommunen har du all vidare kontakt gällande ditt skadeärende med handläggaren hos SRF. SRF meddelar därefter både dig och Upplands Väsby kommun om beslutet.
  • Handläggningstiden varierar från fall till fall.
Senast uppdaterad: 2 juni 2025